İnternet Deneyimlerimi Paylaştığım Blog

LightBlog
Responsive Ads Here

2/01/2017

Yeni Pazarlama Döneminde Fenomenler




Daha önceki yazımda yeni pazarlama dönemi olan Pazarlama 4.0 ile hikaye anlatımından biraz bahsetmiştim. 
Bu sefer hikaye anlatımında fenomenler neden bu kadar önemli konusuna değinmeye çalışacağım. Hikaye anlatmanın markalar açısından öneminden bahsetmiştim. Peki, madem hikaye anlatmak bu kadar önemli neden markalar kendileri daha fazla odaklanmıyorlar da binlerce, on binlerce hatta yüz binlerce kişilerin takip ettiği fenomenleri kullanıyorlar? Hadi cevaplayalım;
Markalar, bir pazarlama faaliyeti yapacağı zaman işin içine çıkarlarını da koyduğu için artık tüketiciler tarafından pek dikkate alınmıyor. Başarılı projeler çıkarsalar bile yeteri kadar ilgi görmeyebiliyor. Bundan dolayı markalar ne kadar uğraşırlarsa uğraşsınlar her zaman istediklerine ulaşamayabiliyor. Yani tüketiciler markaları kendilerinden görmüyor, kendilerini ele geçirmeye çalışan bir virüs olarak görüyorlar. Peki fenomenler tarafında bu durum nasıl?
Yeni Pazarlama Döneminde Fenomenler
Yeni Pazarlama Döneminde Fenomenler


Daha önce müşteri kral demiştik, gerçekten de öyle, özellikle fenomenler açısından. Sürekli tüketicilerle iletişim halindeler. İyi günlerini, kötü günlerini, sevinçlerini, üzüntülerini hatta görüşlerini ve tartışmalarını bile genellikle takipçilerinin önünde gerçekleştiriyor. İster istemez bazı takipçiler bu kişilerle bir bağ kuruyorlar, sonra da bu bağdan dolayı o kişinin söyledikleriyle mutlu olurken aksi durumları da yani üzüntüyü de yaşayabiliyor. Bazı takipçiler ise bu kişilerle yatıp bu kişilerle kalkıyor. Böyle bir durumda bir markanın bir fenomenle çalışması normal bir durum değil mi? Günümüzde başta Youtube olmak üzere birçok kişi, takip ettiği fenomenin bulunduğu mecrasına göre etkilenmekte. Özellikle Youtube fenomenleri bu etkileme işinde bir numarada bulunuyor. Kimisinin dört yüz bin takipçisi var kiminin iki milyon takipçisi. Bu kişilerin videoları her gün izleniyor ve olumlu olumsuz birçok yorum yapılıyor. Fenomenlerde bunu bir fırsata çevirerek bazı markalarla anlaşıyorlar ve reklam yapmıyormuş gibi davranıp reklam yapıyorlar. Özellikle bazı fenomenlerin kullandığı ürünler bile istemese bile ilgi konusu oluyor. Düşünsenize kulak üstü kulaklığınız ile video çekiyorsunuz ve ses kalitesinin kalitesinden, kullanım kolaylığına kadar birçok açıdan övüyorsunuz. Bu bile bilinçaltına bir mesajdır.

Yeni Pazarlama Döneminde Fenomenler
Yeni Pazarlama Döneminde Fenomenler


Markalar farklı mecraların fenomenleriyle birbirlerinden farklı yöntemler kullanarak hikaye anlatımını veya ürünü öne çıkarmayı yapabiliyorlar. Mesela Youtube üzerinde bir fenomenle anlaşılarak bir hikaye, senaryosuna dönüştürülüp eyleme dökülebilir. "X Kahve evinde efsane şeyler yaşadım", "Bugün x bilgisayarının gücünü deniyorum" "X oyununda ilk adımı atıyoruz" gibi başlıklarla da desteklenerek bir markayı sanki reklam yapmıyormuş gibi anlatabilirler. Direk reklam olduğu belli olan içeriklerde var tabiki fakat onlar diğerleri kadar ilgi görmüyor. Her ne kadar aşırı takipçisi olsa bile bir insan direk işin içinde reklam olduğunu görünce biraz mesafeli yaklaşabiliyor. Bazıları sırf takip ettiği fenomen kullanıyor diye o markaya ilgi duyabilirken, diğeri daha farklı bir yaklaşım gösterebilir. Bir Twitter fenomeni ise birkaç 140 karakterli senaryo veya bir kısa video(Vine veya Scorp tarzı) ile takipçilerini o markaya karşı ilgi gösterir hale getirebilir. Facebook fenomenleri hem Youtube hem de Twitter yaklaşımlarını desteklediği için daha avantajlı dursa da inandırıcılığı diğer mecralar kadar etkili değil. Bu mecra hikaye anlatımından öte ürün yerleştirilmiş görsel içerik veya yazılar ile ayakta kalmaya çalışıyor.
Günümüzdeki görsel içerik etkisini her ortamda görüyoruz ve gelecekte de video içerikler sistemi ele geçirecek ki zaten buna yavaş yavaş geçmeye başladık bile. Artık insanların yazı okumak yerine görseli incelemesi ve hatta direk video izlemesi daha popüler ve daha çekici olması görsel mecraları da ön taraflara çekiyor. Özellikle Youtube, Instagram, Scorp, Vine ve Periscope gibi mecraların fenomenleri bu hikaye anlatımlarında daha fazla ön plana çıkıyor. Hatta itibarı zedelenmiş markalar bu mecra fenomenleriyle itibarlarını bile düzeltebilirler, sadece yaklaşımı ve senaryoyu düzgün bir hikaye üzerine koymaları gerekiyor.
Yeni Pazarlama Döneminde Fenomenler
Yeni Pazarlama Döneminde Fenomenler

Sonuç olarak, takipçilerine hissettirmeden bir hikaye üzerinden içerik pazarlama her geçen gün artıyor. Bu duruma markalar bir an önce kendilerini uydurması gerekiyor yoksa eski tarz pazarlama yöntemleri ile günümüzde pazarda tutunmaları zorlaşacak. Görsel içerikten de öte video içeriklerle takipçilerine ulaşmaya çalışmalı, ulaşamıyorlar ise fenomenler aracılığı ile bu açığı kapatmaları gerekiyor. Fenomenlerin takipçileriyle olan iletişimi bu alanda daha iyi kullanılmaya başlanırsa ileri daha farklı yöntemleri görebileceğiz. Kısacası, fenomenler kralcıdır, takipçiler/tüketiciler ise kraldır. Kralları mutlu etmek ve isteklerinizi gerçekleştirmek için kralcıları mutlu etmeniz gerekiyor, bu konuda dikkatli olun.

7 yorum:

  1. Kafam basmıyo boyle seylere hamdi daha açık seçik yaz bir cok kisininde basmiyacaktir :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Basmayacak bir şey yok ortada. Firmalar reklamları halka yakın olan kişiler aracılığıyla veriyor ondan bahsettim.

      Sil
  2. 21. yy dünyası bu şekilde ilerliyor maalesef. O yüzden çok dikkatli olmak gerekiyor. Hatta televizyon bile izlemiyceksin ama...

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel tespit. Makale için teşekkürler

    YanıtlaSil
  4. Oldukça mantıklı.Fenomenler takipçilerini etkiliyor.Takipçiler de çevresindekileri.Markalar da bunu kullanarak yayılıyor.Hiç bu açıdan düşünmemiştim.İyi bir makale :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen öyle, fenomenleri kötü emmellerine alet ediyorlar :D

      Sil

YORUM YAPMA KURALLARI

1- Yapılan yorumun yazıyla alakalı olmasına özen gösterin.
2- Yapılan yorumlara backlink amaçlı link bırakmayın.
3- Yapılan yorumlarda küfür,argo vb. kelimeler kullanmayın.
4- Yapılan yorumda dil bilgisi kurallarına uymaya özen gösterin.
5- Yukarıdaki kurallara uymadığınız taktirde site sahibi yorumu yayımlamama hakkına sahiptir.